BIOS CORTAS PARA CORTAR Y PEGAR
SHORT BIOS TO CUT & PASTE
 

Seleccionad los párrafos que necesitéis.
Encontraréis algunas fotos escogidas en la bio larga y  muchas otras aquí

Select the paragraphs that suit you.
You will find a few selected pictures in the longer bio annd many more here

 

 

ANKI TONER  (ESPAÑOL)

Anki Toner (Barcelona, 1964) es músico, comentarista, coleccionista y estudioso de temas diversos relacionados con el hecho sonoro.

Fue el vocalista y la cara visible de Superelvis desde 1986 hasta 1998. Con ese grupo editó media docena de álbumes. En 1996 su CD “Happiness Is Stupid” fue elegido “mejor disco español del año” por la revista Rockdelux.

En este siglo, Anki Toner ha sido la mitad de Ankitoner Metamars entre 2006 y 2009 (junto a Javier Piñango) y de The Ignotoner en el 2011 (junto a Anton Ignorant).

Desde 2005 trabaja como File Under Toner, proyecto con el que explora los límites de la razón en música. El trabajo más conocido de File Under Toner es  "This Is The End, Beautiful Friend" (2008), que en su momento fue censurado (descolgado de Internet) por "problemas con el contenido", aunque afortunadamente vuelve a estar disponible.

El trabajo de File Under Toner se desarrolla en dos direcciones. Por un lado está la serie de conciertos The End, desarrollados a partir del cd "This Is The End, Beautiful Friend" . La segunda dirección son los Resistance Emotional Mixes (aka REMixes), conciertos/performance en los que Anki mezcla a ciegas los cds que aporta el público.

En  2015 presentó el proyecto, también en solitario, Anki Toner Reunion Tour con el que recuperó su faceta de cantante i harmonicista, e hizo un repaso teatralizado a su carrera mezclando todos los proyectos anteriores. Desde entonces sigue mezclando en los conciertos todos sus proyectos sin manías (y quizá sin tanta teatralidad).

Anki Toner Reunion Tour recupera los temas más conocidos de Superelvis y Ankitoner Metamars, ensamblándolos con los sonidos manipulados de File Under Toner. El espectáculo, presentado como la reaparición de una vieja gloria del stadium-rock venida a menos, se articula en torno a tres ejes descritos en el subtítulo: “Repetition, Variation, Contradiction” (ver video aquí).

En  2020 presenta ANTIQUE HOHNER & THE GROOVES con la intención de explorar las posibilidades expresivas de la harmónica más allá de las convenciones habituales. En este proyecto está acompañado por "the Grooves", que son dos tocadiscos portatiles.

Notas a pie de página:
(1) Anki Toner toca harmónicas de diversas marcas y no está patrocinado por ninguna de ellas.
(2) If you're gonna play a note, play the hell out of that goddamn note. You can take one note and upset a house. Play that damn note; don't let the note play you. (Sonny Boy Williamson II)
(3) If you're gonna play a note wrong, play it strong. (Miles Davis)
(4) Harmónica también se puede escribir sin "h". (Anki Toner)


En  2023, SUPEREVIS reaparece en público (después de 25 años).

Desde 1998 dirige Hazard Records, sello discográfico dedicado exclusivamente a la edición de obras de dominio público.

Ha escrito artículos y manifiestos e incluso un par de libros, y ha participado en numerosos actos, conferencias, mesas redondas, etc.

Uno de sus temas de estudio favoritos es la  gramofonía, la ciencia o estudio de los aparatos, soportes y formatos en los que se graba el sonido, y la fascinación que ejercen sobre nosotros.

Ha comisariado diversas exposiciones sobre Gramofonía y Gramofonía Lúdica (la relación entre discos y juegos) basadas en su colección personal de discos.

Su otro tema favorito es la manipulación sonora, el apropiacionismo y la parte oscura de la relación entre música, autoría y propiedad intelectual.

Empezó a interesarse por los derechos de los autores en 1988, al descubrir que la música que estaba haciendo con Superelvis no era del todo legal. Más tarde descubrió que el nombre del grupo tampoco lo era. Ninguna de ambas circunstancias impidió que el grupo tuviera una larga y fructífera carrera.


En sus ratos libres colecciona y a veces diseña juegos de mesa. Mantiene una web especializada sobre juegos de mesa dedicados al ciclismo.

+ info: http://www.ankitoner.com


 



ANKI TONER (ENGLISH)

Anki Toner (Barcelona, 1964) is a musician,  collector, lecturer and analyst of various sound-related fields. 

He was the frontman of Barcelona-based avant-rock band Superelvis from 1986 to 1998. They released half a dozen albums. In 1996 their CD “Happiness Is Stupid” was chosen “best Spanish album of the year” by influential magazine Rockdelux.

In this century Anki Toner has been the half of Ankitoner Metamars between 2006 y 2009 (with Javier Piñango) and of The Ignotoner in 2011 (with Anton Ignorant).

Since 2005 he works as File Under Toner, a solo project with which he explores the limits of sanity in music. File Under Toner's best-known work is "This is The End, Beautiful Friend" (2008), which was withdrawnn from the Internet due to "issues with the content" but, fortunately, is available again.

The work of File Under Toner runs in two directions. On one side is "The End", a series of concerts based on the cd "This Is The End, Beautiful Friend" . The second direction are the Resistance Emotional Mixes (aka REMixes), concert/performances in which Anki blindly mixes the cds brought by the audience.

In 2015 he presented another solo project, Anki Toner Reunion Tour in which he reviewed his 30-year career, retrieving his singing and harmonica-playing persona and mixing all his former projects. From then on, he keeps mixing all his former projects on stage, albeit in a less theatrical way.

Anki Toner Reunion Tour covers Superelvis and Ankitoner Metamars biggest hits, mixing them with File Under Toner sound manipulations. The show, presented as the comeback of an aged stadium-rock has-been, spins around three axes properly described in the subtitle: “Repetition, Variation, Contradiction” (see video here).

In 2020 he starts ANTIQUE HOHNER & THE GROOVES, a project meant to explore the expressive possibilities of the harmonica beyond the usual conventions of the instrument, backed by two portable record players.

Footnotes:
(1) Anki Toner plays different brands of harmonicas and is not endorsed by any of them.
(2) If you're gonna play a note, play the hell out of that goddamn note. You can take one note and upset a house. Play that damn note; don't let the note play you. (Sonny Boy Williamson II)
(3) If you're gonna play a note wrong, play it strong. (Miles Davis)
(4) Some things cannot be translated. (Anki Toner)

In 2023 SUPERELVIS reappears (after 25 years).

Since 1998 he runs Hazard Records, a netlabel (and former CDR-label) devoted exclusively to the release of works in the public domain.

He has written articles, manifestos and ebven a couple of books. He has also taken part in many events, lectures, workshops, etc.

One of his favourite subjects is Gramophonia, which he describes as "the study of sound recording media and of the fascination they exert on us".

He has curated several exhibitions on Gramophonia and  "Gramofonía Lúdica" (the relation between records and games) based on his personal collection of discs.

Another favourite subject is sound manipulation, appropriation, and the dark relation between authorship, music, intellectual property and/or copyright.

His interest in intellectual property began in 1988, when he discovered that that the music he was playing with Superelvis was "not exactly legal". Some time later he found out that the name of the band wasn't either. None ofd these circumstances prevented the band from having a long and fruitful career.

In his leisure time he collects (and sometimes designs) board games. He keeps a website specialized in cycling board games.

+ info: http://www.ankitoner.com


 

 

back to ankitoner.com [english] [español]